05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 اسفند 1394

  «اطلاعيه خيلي مهم»

امتیاز: Article Rating
قابل توجه كليه اعضاي داراي پروانه اشتغال سازمان نظام مهندسي ساختمان استان سيستان وبلوچستان
با سلام و احترام 
همانگونه كه مستحضريد اصلاح قانون مالياتهاي مستقيم، پس از طي مراحل طولاني نهايتاً در تاريخ 31/4/1394 به تصويب مجلس شوراي اسلامي و تأييد شوراي محترم نگهبان رسيد و مطابق مفاد ماده 281 آن تاريخ اجراي اين قانون (مصوب 31/4/1394) از ابتداي سال 1395 مي باشد. ليكن كليه اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 ق.م.م كه سال مالي آنها از 1/1/1394 و بعد از آن شروع مي شود از لحاظ تسليم اظهارنامه، ترتيب رسيدگي و نرخ مالياتي مشمول احكام اين قانون مي باشند.. (توضيح اينكه دسته بندي مشاغل به بندهاي «الف» ، «ب» و «ج» قانون قبلي حذف گرديده است) 
باعنايت به توضيحات فوق و در اجراي قسمت اخير ماده 95 ق.م.م «آئين نامه اجرايي مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارك و روشهاي نگهداري آنها براي رسيدگي و تشخيص درآمد مشمول ماليات»در اسفندماه 1394 ابلاغ گرديده كه اهم موارد قابل استفاده به شرح زير اعلام مي گردد: 
1-گروه بندي مؤديان صاحبان مشاغل: 
به استناد ماده «2» آئين نامه فوق، صاحبان مشاغل براساس شاخص ها و معيارهايي از قبيل نوع و حجم فعاليت به شرح ذيل گروه بندي مي شوند:‌
1-گروه اول 2- گروه دوم 3- گروه سوم 
حجم فعاليت:‌
گروه اول: آن دسته از مؤدياني كه مجموع مبلغ فروش كالا و ارايه خدمات آنها در سال قبل بيشتر از مبلغ 30 ميليارد ريال (3 ميليارد تومان) باشد.
گروه دوم: آندسته از مؤدياني كه مجموع مبلغ فروش كالا و خدمات آنها در سال قبل بيشتر از ده ميليارد ريال و تا 30 ميليارد ريال باشد. 
گروه سوم: آندسته از مؤدياني كه در گروه هاي اول و دوم قرار نمي گيرند يا به عبارتي مجموع فروش كالا و خدمات آنها كمتر از مبلغ ده ميليارد ريال در سال باشد. 
ضمناً به استناد تبصره يك ماده «2» آئين نامه اجرايي، در مواردي كه فعاليت مؤديان صرفاً ارايه خدمات باشد، 50% مبالغ تعيين شده در گروه هاي فوق ملاك عمل مي باشد. 
باتوجه به توضيحات فوق چنين استنباط مي گردد كه آن دسته از اعضايي كه صرفاً به فعاليت مهندسي اشتغال دارند در گروه سوم قرار خواهند گرفت و افراديكه به جز حقوق درآمدهاي ديگري دارند ملاك قرار گرفتن در گروه هاي فوق مجموع درآمد آنها در سال قبل مي باشد. 

2-تكاليف مؤديان درخصوص نگهداري دفاتر و يا اسناد و مدارك: 
الف: صاحبان مشاغل گروه اول و كليه اشخاص حقوقي مكلف به نگهداري دفاتر روزنامه و كل مي باشند و بايد قبل از سال پلمب نمايند. 
ب: صاحبان مشاغل در گروه دوم مكلفند براي هر سال مالياتي اسناد و مدارك مربوط به معاملات خود از قبيل اسناد درآمدي فروش كالا يا ارايه خدمات و ساير درآمدها و اسناد خريد كالا و خدمات و ساير هزينه هاي انجام شده را به تفكيك نگهداري و صورت درآمد و هزينه خود را ماهانه به شرح فرم پيوست «1» براساس آن تنظيم كنند. 
پ: صاحبان مشاغلي كه در گروه سوم قرار مي گيرند مكلفند براي هر سال مالياتي، اسناد و مدارك مربوط به معاملات خود از قبيل اسناد درآمدي فروش كالا و ارايه خدمات و ساير درآمدها و اسناد خريد كالا و خدمات و ساير هزينه هاي انجام شده را نگهداري و خلاصه درآمد و هزينه سالانه خود را به شرح فرم پيوست «2» براساس آن تنظيم نمايند. 
باعنايت به توضيحات فوق و نظر به اينكه حجم فعاليت مهندسين داراي پروانه از محل صرفاً خدمات مهندسي ‌
كمتر از پنج ميليارد ريال (پانصد ميليون تومان)در سال مي باشد. 
لذا نيازي به تهيه دفتر مشاغل و يا روزنامه و كل نمي باشد. به منظور اطلاع بيشتر فايل كامل قانون جديد مالياتهاي مستقيم و آئين نامه اجرايي ماده 95 قانون مزبور به پيوست در دسترس مي باشد. 


با تشكر و سپاس 
محمدكاظم دري 
مشاور مالي سازمان 


اشتراک گذاری
ثبت امتیاز