05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 بهمن 1393
دیدار مهندس ترکان با امامان جمعه شهر زاهدان

  دیدار مهندس ترکان با امامان جمعه شهر زاهدان

امتیاز: Article Rating
در حاشیه سفر ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به استان سیستان و بلوچستان، مهندس ترکان و اعضای شورای مرکزی سازمان، با حضور در دفتر آیت‌الله سلیمانی نمانیده ولی فقیه و امام جمعه زاهدان و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت این شهر دیدار کردند. 
در دیدار با مولوی عبدالحمید مهندس ترکان به دو مشکل عمده استان در زمینه ساخت و ساز اشاره کرد و گفت:«امسال ساختمان سازی  در این استان نسبت به سال گذشته، از 900 هزار مترمربع  به 600 هزار مترمربع کاهش یافته است. کم شدن قابل توجه ساخت و ساز دو دلیل دارد. اول،  موانع و مشکلات اقتصادی که درکل کشور وجود دارد و دیگری مربوط به قوانین دست و پاگیری  است که مانع تمایل افراد به  ساختمان سازی می شود.نتیجه مستقیم این کاهش بیکاری  است. »
«مشکل دوم شهر زاهدان بافت فرسوده است. مطابق آمار  از 600 هزار نفر جمعیت شهری 270 هزار نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند. بافت فرسوده و حاشیه نشینی یک معضل اجتماعی است که یکی از عوامل آن خشکسالی است. این پدیده در اکثر شهرهای ایران هم وجود دارد اما بیش از 45 درصد جمعیت زاهدان در بافت فرسوده زندگی می کنند که متاسفانه مشکلات فراوانی را به بار می آورد.»
مهندس ترکان ضمن اشاره به نقش مولوی عبدالحمید در کمک به بهبود مسائل فرهنگی و اجتماعی از وی در خواست کرد تا برای رفع آسیب های ناشی از حاشیه نشینی به مسئولان کمک نماید. 
امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز با اشاره به اختیارات و توانمندی های مهندس ترکان، اظهار امیدواری کرددر  دولت تدبیر و امید اقدامات مثبتی در زمینه توسع استان به ویژه مناطق آزاد صورت بگیرد. وی گفت: «نظام مهندسی استان سیستان وبلوچستان الگوی  وحدت اقوام و مذاهب در استان سیستان وبلوچستان است و نقششان در زیباسازی و مستحکم سازی بناها بسیار موثر است و مسلما در زمینه بهسازی بافت فرسوده و حاشیه شهر نقش بسیار مهمی دارند.»
مولوی عبدالحمید با برشمردن پتانسیل های مرزی و موقعیت بی نظر جغرافیایی و از طرفی، معادن ارزشمند استان به لزوم بهره گیری از تبادلات مرزی برای بهبود کیفیت معاش مردم تاکید کرد.
در پایان مهندس ترکان استفاده از سرمایه گذاران بومی و بخش خصوصی را پر اهمیت دانست و گفت: «جلب و جذب متخصصان بومی راهگشای رشد اقتصادی است.»
امام جمعه اهل سنت استان نیز قول همکاری برای جذب سرمایه گذاری های بومی را داد.
مولوی قول همکاری سرمایه گذاران را داد. 
در ادامه مهندس ترکان و هیأت همراه با نماینده ولی فقیه استان سیستان وبلوچستان دیدار کردند. 
مهندس ترکان ضمن اشاره مجدد به معضلات ساخت و ساز در زاهدان گفت: «مسکن سرمایه زندگی اکثر خانوار های ایرانی است. پس تلاش کنیم این سرمایه به هدر نرود.»
آیت الله سلیمانی ضمن خوشامدگویی به اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی، به بحث درباره پدیده حاشیه نشینی پرداخت و گفت:«باید طرح جامع شهری به جدیت پیگیری شود و نظام مهندسی در کنار شورای شهر و شهرداری به وظیفه  سامان دهی بافت فرسوده و ساختمان سازی مناسب شهری عمل کنند.»
ایشان ادامه دادند:« تاکونو اقدامی جدی درباره سکونتگاه های حاشیه شهر زاهدان صورت نگرفته و از جنابعالیکه به انی موضوع را مطرح کردید، درخواست می کنیم رسیدگی به آن را در دستور کار سازمان نظام مهندسی قرار دهید.»
آیت الله سلیمانی ضمن اشاره به قدمت مهندسی در ایران، بناهای با قدمت گذشته را الکویی برای ساختمان سازی بادوام دانست و گفت: «وظیف نظام مهندسی رعایت حقوق شهروندان از طریق نظارت دقیق بر امر ساخت و ساز است.» 
نماینده ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد:« ایجاد منطقه آزاد تجاری در زابل و میرجاوه،تامین کننده حیات مردم است و از افزایش نرخ مهاجرت که تبعات سنگینی برای منطقه دارد جلوگیری می کند.ان شا الله پیگیری شما برای ایجاد منطقه آزاد یادگاری برای مردم استان باشد.»
در پایان مهندس ترکان، با اشاره به پیگیری های ریاست جمهوری برای ایجاد منطقه آزاد در این نواحی، بیان داشت: «منتظر هستم تا استاندار سیستان و بلوچستان گزارش بررسی های منطقه ای را اعلام نمایند تا در شورای هماهنگی مناطق آزاد بررسی و تصویب کنم» 
وی در پایان به ایجاد تحول در منطقه شرق کشور با راه اندازی راه آهن چابهار به مشهد خبر داد. 

واحد روابط عمومی و نشریه سازمان
اشتراک گذاری
تصاویر
  • دیدار مهندس ترکان با امامان جمعه شهر زاهدان
ثبت امتیاز