05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: دوشنبه 10 تیر 1392

  نحوه دریافت و ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی عملکرد 91

امتیاز: Article Rating
نظر به فرارسیدن تیرماه و ایام تسلیم اظهارنامه مالیاتی و با توجه به برنامه عملیاتی سازمان متبوع مبنی بر اخذ تمامی اظهارنامه های مالیاتی ( حقوقی ، مشاغل الف / ب / ج – به جز خودرو و املاک ) بصورت 100% الکترونیکی و به جهت تسریع در روند دریافت و ارسال اظهارنامه های مالیاتی در سال جاری توسط مودیان محترم نرم افزار اخذ الکترونیکی اظهارنامه های عملکرد 91 از تاریخ 13/03/92 از طریق سایت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور بنشانی در اختیار کلیه مودیان محترم قرار گرفته و موارد ذیل جهت مزید آگاهی و اعلام به کلیه اعضاء محترم و تمامی مودیان مالیاتی و فعالین اقتصادی اعلام میگردد :
1.دسترسی به فرم ها ، نرم افزار ها و راهنما از طریق سامانه www.tax.gov.ir
مودیان گرامی می توانند با مراجعه به بخش اظهارنامه الکترونیکی پایگاه عملیات الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به دریافت آخرین نسخه فرمهای اظهارنامه قابل چاپ به صورت کاغذی ( با فرمت ) و همچنین هر یک از نرم افزارهای الکترونیکی ثبت و ارسال الکترونیکی اظهارنامه های مالیاتی و راهنمای مربوطه اقدام نمایند . 
لازم به ذکر است در اختیار نداشتن اطلاعات کلیدهای اصلی مودم و همچنین عدم حضور مودی در زمان ثبت الکترونیکی اطلاعات ، عملاً امکان ثبت اظهارنامه بصورت الکترونیکی را ناممکن می سازد . 
2.امکان ثبت چندین اظهارنامه در یک نسخه نصب شده نرم افزار :
با توجه به اعلام واحدهای بخش خصوصی فعال در امر دریافت و ثبت اظهارنامه های مودیان و همچنین برخی مودیان خاص در سنوات قبل در نرم افزار الکترونیکی درج و ارسال الکترونیکی اظهارنامه ها در سال جاری امکان درج و ارسال چندین اظهارنامه بدون نیاز به حذف اظهارنامه های قبلی و یا نصب مجدد نرم افزار فراهم گردیده است در این ارتباط کافی است با استفاده از امکان اظهارنامه جدید در زمان ورود به نرم افزار اقدام گردد با استفاده از این امکان نرم افزار واکشی ویرایش ارسال الکترونیکی و چاپ هر یک از اظهارنامه های وارد و ثبت شده در نرم افزار ممکن خواهد بود . همچنین نمایش و چاپ هر یک از اظهارنامه های قبلی ثبت شده در نرم افزار از طریق امکان جستجوی اظهارنامه در نرم افزار لحاظ گردیده است . 
3.واکشی و درج خودکار اطلاعات هویتی مودیان ثبت نام شده در اظهارنامه :
با توجه به اینکه بخشی از مودیان مراحل ثبت نام الکترونیکی خود را پشت سر گذاشته اند این امکان فراهم گردیده است تا آن دسته از مودیان که اطلاعات پیش ثبت ایشان مورد اعتبار سنجی قرار گرفته و با ارائه نشانی صحیح پاکت حاوی نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نموده اند ، از امکان درج خودکار اطلاعات هویتی توسط سامانه در اظهارنامه استفاده نمایند . به این منظور مودیان بایستی در زمان اتصال به اینترنت کد رهگیری مرحله پیش ثبت نام و همچنین صرفاً نام کاربری و نه رمز عبور خود را در نرم افزار ثبت و ارسال الکترونیکی وارد نمایند تا اطلاعات از سامانه واکشی و در اظهارنامه ایشان درج گردد . شایان ذکر است در این وضعیت مودی از امکان ویرایش و به روز رسانی اطلاعات برخوردار خواهد بود بدیهی است استفاده از این امکان برای مودیان اختیاری می باشد . 
4.اقلام اطلاعاتی اجباری و تفاوت صفر با جای خالی 
براساس نیازمندیهای اطلاعاتی سازمان در کلیه بخش های این نرم افزار در سال جاری عدد صفر و جای خالی space  متفاوت تلقی می شود و مقدار پیش فرض نرم افزار جای خالی می باشد . جای خالی به معنی عدم درج اطلاع و عدد صفر به معنای اظهار به مبلغ معادل صفر تلقی می گردد . بنابراین مودیانی که در یک قلم اطلاعاتی اجباری می خواهند عدد صفر را درج نمایند نمی توانند آن قلم اطلاعاتی را خالی بگذارند و باید حتماً عدد صفر را در آن درج نمایند . 
5.نحوه ارسال اطلاعات مودیان حقیقی و حقوقی 
مودیان حقیقی و حقوقی صرفاً پس از انجام بخشی از مراحل ثبت نام الکترونیکی خود خواهند توانست نسبت به ارسال الکترونیکی اظهارنامه اقدام نمایند در این ارتباط صاحبان مشاغل با استفاده از کد رهگیری مرحله پیش ثبت نام می توانند نسبت به ارسال الکترونیکی اظهارنامه خود اقدام نمایند . 
این کار حتی برای مودیان حقیقی که تاکنون پیش ثبت نام ننموده باشند ظرف مدت چند دقیقه و با پیش ثبت نام و اخذ کد رهگیری این مرحله قابل انجام خواهد بود 
همچنین مودیان حقوقی که ثبت نام ایشان از بهمن ماه 90 آغاز گردیده تنها به شرط کد رهگیری پیش ثبت نام و همچنین نام کاربری که پس از اعتبار سنجی اطلاعات پیش ثبت نام دریافت می نمایند قادر به ارسال الکترونیکی اظهارنامه خواهند بود شایان ذکر است تعداد مودیان حقوقی پیش ثبت نام شده که هنوز اعتبار سنجی نشده اند صفر می باشد و اعتبار سنجی و ارسال پاکت رمز مودیان حقوقی به صورت به روز انجام می شود یعنی مودیان حقوقی که در هر روز پیش ثبت نام می نمایند یا نسبت به رفع ایرادات اعتبارسنجی پیش ثبت نام و یا نشانی خود اقدام می نمایند ظرف روز کاری بعدی اعتبارسنجی مجدد شده و پاکت رمز برای ایشان از طریق پست پیشتاز ارسال می گردد . 
6.امضای الکترونیکی اظهارنامه در زمان ارسال 
آن دسته از مودیان محترم مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی که تاکنون نسبت به دریافت گواهی الکترونیکی امضاء اقدام نموده باشند می توانند در زمان ارسال الکترونیکی اظهارنامه خود نسبت به امضای الکترونیکی آن اقدام نمایند سامانه در زمان ارسال اظهارنامه با امضای الکترونیکی نسبت به اعتبار سنجی امضای الکترونیکی ایشان اقدام می نماید شایان ذکر است برابر قوانین و مقررات موجود کشور امضای الکترونیکی اظهارنامه های الکترونیکی ارسال به منزله تسلیم قانونی این گونه اظهارنامه ها تلقی می گردد و نیازی به ارائه نسخه کاغذی به حوزه مالیاتی ذیربط نمی باشد .
7.دریافت کد رهگیری ارسال الکترونیکی اظهارنامه 
مطابق روال سال گذشته مودیان پس از ارسال الکترونیکی اظهارنامه و در صورت موفقیت این عملیات کد رهگیری ارسال الکترونیکی اظهارنامه دریافت خواهند نمود و پس از آن قادر به چاپ نسخه نهایی و اصلی اظهارنامه الکترونیکی که بدون عبارت پیش نویس بوده و قابل تسلیم به واحد های مالیاتی می باشد می باشند . 
لیکن با توجه به پاره ای مشکلات دریافت کد رهگیری اظهارنامه های الکترونیکی در موارد خاص که در نتیجه قطع ارتباط اینترنتی مودی و یا ترافیک بسیار بالای خطوط بعضاً بوجود می آید در سال جاری این امکان فراهم گردیده است تا مودی بتواند پس از گذشت مدتی از ارسال و در صورت عدم دریافت کد رهگیری با فشردن مجدد کلید ارسال در صورت عدم دریافت کد رهگیری مجدداً نسبت به درخواست و اخذ کد رهگیری از داخل نرم افزار اقدام نماید مودی می تواند این کار را تا زمان اخذ کد رهگیری تکرار نماید .
8.پاسخگویی به سئوالات از طریق مرکز پاسخگویی فنی سامانه ها 
مرکز پاسخگویی فنی سامانه های مالیاتی با هدف پاسخگویی سیستماتیک به سئوالات فنی در رابطه با سامانه های فنی درون و برون سازمانی   پاسخگویی به مودیان محترم از طریق تلفن 02135087
9.اخذ کد فراگیر اتباع خارجی 
اتباع خارجی که به عنوان مودی یا مقام مسئول در رابطه با مودیان حقوقی به فعالیت اشتغال دارند برای امور مربوط به ثبت نام الکترونیکی صورت معاملات فصلی و همچنین اظهارنامه الکترونیکی نیازمند کد فراگیر اتباع خارجی می باشد .
با پیگیری های صورت گرفته هم اینک امکان استعلام و اخذ کد فراگیر اتباع خارجی به عنوان یک سامانه فرعی در داخل سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی فراهم گردیده است 
اتباع خارجی در صورتی که کد فراگیر اتباع خارجی را ندارند می توانند به این بخش مراجعه و اطلاعات خود را ثبت نمایند و پس از 2 روز کاری اطلاعات مذکور استعلام گردیده و کد فراگیر توسط سامانه ارائه خواهد گردید .

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز