05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 16 آبان 1402
برگزاری چهارمین همایش بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان‌ها در زاهدان

  برگزاری چهارمین همایش بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان‌ها در زاهدان

امتیاز: Article Rating

 


چهارمین همایش بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان ها امروزبا حضور اساتید مجرب کشوری و  بیش از۲۰۰نفر از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان در سالن سینما هلال زاهدان برگزار شد.
از آنجایی که ارتقا کیفیت ساختمان‌ها یکی از نیازهای کنونی جامعه مهندسی است، بروز کردن دانش و مهارت متخصصان و مهندسان از اولویت مهم و اساسی محسوب می شودکه برگزاری این دوره های آموزشی نقش اساسی در این موضوع  دارد.
بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان ها، اهتمام ویژه بر رعایت مقررات ملی ساختمان، شناسایی نقاط ضعف وآموزش مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استان ازجمله موارد مطرح شده در مراسم افتتاحیه این همایش بود.
دکتر حمزه شکیب رییس سازمان نظام مهندسی کشور، مهندس کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی تهران، دکتر حامد مانی‌فردمدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دکتر مائده ذاکرصالحی، دکتر مهدی اژدری مقدم، دکتر مهران قنبری مطلق، مهندس صمد دهقانی اسکوئی، مهندس رضا زمانیان در این همایش سخنرانی نمودند.
از موارد مطرح شده در این سخنرانی ها می‌توان به حقوق مهندسی، مطالعه موردی حادثه فروریزش ساختمان متروپل، توسعه سیستم‌های سازه‌ای در ساختمان‌های کوتاه میان و بلند مرتبه، بررسی متروپل از منظر مقررات اجرایی، تشریح ویژگی‌های زلزله و انواع روش های تحلیل و تشریح آنها، وظایف ومسئولیت‌های قانونی مهندسان در سازه‌های خاص با دیدگاه تخریب پیش رونده، ضوابط طراحی و اجرایی سقف‌های وافل و پایش سازه‌ها و ضرورت آن اشاره نمود.
شکیب رییس سازمان نظام مهندسی کشور در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: این همایش‌ها در اکثر استان‌های کشور با دورویکرد کسب مهارت وآشنایی بیشترمهندسان بامقررات ملی ساختمان و شناخت اصول و کار نظام مهندسی برگزار می‌شود.
وی افزود: راه‌اندازی سامانه جامع یکپارچه کشوری یکی از اقدامات اساسی درحوزه نظام مهندسی ساختمان است.
شکیب ادامه داد: در آزمون‌های ورود به حرفه می‌بایست شرایط جغرافیایی و منابع انسانی استان‌ها در نظر گرفته شود تا نیاز نیروی انسانی در هر استان به خوبی برطرف شود.
جمشیدزهی رییس سازمان نظام مهندسی سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد:از ابتدای امسال ۸۵دوره آموزشی در سازمان نظام مهندسی استان برگزار شده است و آموزش محور اساسی فعالیت‌های سازمان است. وی افزود: با قرار دادن آموزش به عنوان محور اصلی کار، می‌توانیم جایگاه تک ‌تک اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان را ارتقا دهیم.
در ادامه این همایش، فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز امنیت ساختمان را مرتبط  با امنیت انسان وجامعه دانست و عنوان کرد:کم توجهی ها در حوزه ساخت و ساز،حادثه ای ناگوار مانند متروپل را در پی خواهد داشت.
وی افزود:از آنجایی که کشورمان از نظر جغرافیایی بر روی گسل ها قرار گرفته است،باید متناسب با دانش روز  خسارات احتمالی را مدیریت و به حداقل برسانیم.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بیان کرد:در حوزه ساخت وساز، برخی اعمال قانون ها انجام نمی‌شود. می بایست حرفه‌مندانی که صلاحیت لازم در این حوزه پیدامی‌کنند ارزیابی‌های لازم را انجام دهند. ایجادبسته‌های حرفه‌ای و تخصصی باعث اشتغال بسیاری از فارغ التحصیلان این حوزه می‌شود تا پس از احراز صلاحیت حرفه‌ای مستقیما وارد بازار کار شوند.
وی در مورد بیمه مهندسان نیز قول مساعد برای حل این موضوع را دادوعنوان کرد: مهندسان باید باخیال راحت و بدون دغدغه به کار حرفه‌ای بپردازند.
همچنین مانی فرد مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی اذعان کرد: هیچ کدام از دستگاه‌ها و ادارات حق ندارند که بدون درنظر گرفتن کامل مقررات ملی ساختمان، وارد حوزه ساخت و ساز شوند و در این حوزه فقط باید از افراد دارای صلاحیت استفاده شود.

وی تصریح کرد:تحقق مقررات ملی ساختمان مستلزم تلاش همه افراد جامعه است. همچنین ارزیابی ساختمان‌های موجود در دوبخش سازه وحریق از دستورالعمل‌های جدید است که به زودی ابلاغ می‌شود.
گفتنی است این همایش دهم ویازدهم آبان ماه در زاهدان برگزار شد و دارای امتیاز ارتقای پایه برای مهندسان عمران و معماری ،صلاحیت‌های نظارت و اجرا در تمامی پایه‌ها است.

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
  • برگزاری چهارمین همایش بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان‌ها در زاهدان
  • برگزاری چهارمین همایش بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان‌ها در زاهدان
  • برگزاری چهارمین همایش بررسی فنی و حقوقی فروریزش ساختمان‌ها در زاهدان
ثبت امتیاز