05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: دوشنبه 17 دی 1397
استاندار سیستان و بلوچستان: هیچ سازمان غیر دولتی، به اندازه نظام مهندسی ساختمان موثر نیست

  استاندار سیستان و بلوچستان: هیچ سازمان غیر دولتی، به اندازه نظام مهندسی ساختمان موثر نیست

امتیاز: Article Rating

 

 

 


 

📌دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با استاندار سیستان و بلوچستان

📌استاندار سیستان و بلوچستان: هیچ سازمان غیر دولتی، به اندازه نظام مهندسی ساختمان موثر نیست

 

روز شنبه مورخ 15/10/97 اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با استاندار سیستان و بلوچستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری دیدار کردند. 

 

📌رییس سازمان نطام مهندسی ساختمان استان: نظام مهندسی ساختمان می تواند بازوی فنی مناسبی برای استانداری باشد

🔵در ابتدای این دیدار رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گزارشی از عملکرد سازمان ارائه داد. وی افزود: سازمان با دارا بودن نزدیک به 5000 هزار عضو که بیش از2000 نفر از این اعضا داری پروانه اشتغال به کار مهندسی هستند، می تواند بازوی فنی مناسبی برای استانداری باشد. کمیسیون های تخصصصی و شوراهای مشورتی سازمان، می توانند کمکی شایان در مسیر توسعه استان باشند. 

🔵دکتر نرماشیری با اشاره به تفاهم نامه میان استانداری و سازمان پیرامون حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در پروژه های عمرانی دولتی به عنوان عامل چهارم، از استاندار درخواست کرد که شرایط لازم برای اجرایی شدن این تفاهم نامه فراهم شود. 

🔵رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به سانحه ناگوار آتش سوزی یکی از مراکز پیش دبستانی زاهدان، حضور فعال سازمان در تیم های بازرسی ایمنی از مدارس را نقطه قوتی برای جلوگیری از تکرار این حوادث دانست و آمادگی سازمان را برای ورود به حوزه بازرسی و کنترل فضاهای عمومی اعلام نمود. وی بیان داشت: متاسفانه یکی از مواردی که سبب افزایش حوادث در فضاهای عمومی و مسکونی می شود مغفول ماندن مبحث 22 مقررات ملی ساختمان است که مربوط به قوانین بازرسی و تعمیرات دوره ای ساختمان هاست. در صورت اجرایی شدن این مبحث از بسیاری از حوادث جلوگیری می شود. 

🔵دکتر نرماشیری در خصوص ساخت و سازهای سطح شهر زاهدان گفت: ساخت و سازهای استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور حتی شهرهای بزرگ از لحاظ سازه ای از مقاومت خوبی برخوردار است و البته ما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، و تلاشمان این است که هر روز فاصله خود را با ایده آل ها کم تر کنیم.

📌استاندار سیستان و بلوچستان: نظام مهندسی ساختمان می تواند در تشکیل اتاق فکر استان همکاری کند

🔴استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه به بیان نقطه نظرات خود پیرامون توسعه شهری و عمرانی زاهدان پرداخت. 

🔴وی گفت: آنچه که ضروری به نظر می آید ایجاد اعتماد به جامعه مهندسی کشور در بین آحاد جامعه است. نظارت درون سازمانی بر عملکرد مهندسان باید به گونه ای باشد که خدمات مطلوب ارائه شود. متاسفانه شهر زاهدان حتی در خیابان هایی که پیشانی شهر هستند سیما و منظر شهری و هویت مناسبی ندارد. 

اما مقصر نشان دادن سازمان نظام مهندسی ساختمان اشتباه است. اگر ریشه یابی کنیم، از رییس شورای فنی استان که استاندار است تا حوزه عمرانی استانداری و شهرداری در وضعیت موجود مسئول هستند و در انتها به نظام مهندسی ساختمان می رسیم. 

🔴طراحی شهری مناسب باعث تغییر دید مردم سایر مناطق نسبت به مردم استان می شود. 

حوزه دیگری که نظام مهندسی ساختمان باید به آن توجه داشته باشد، فرهنگ سازی است. نظام مهندسی باید در ارائه ایده های فرهنگ سازی به دستگاه های اجرایی کمک کند. نظام مهندسی ساختمان باید در فرهنگ سازی استفاده از دانش بشری بین مردم پیشگام باشد. 

🔴استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: تغییر فضای استان کار یک نفر نیست. هیچ سازمان غیر دولتی نیز به اندازه نظام مهندسی اثرگذار نیست. ما نیاز به تشکیل اتاق فکر داریم و آمادگی خود را با همکاری با نظام مهندسی در این زمینه اعلام می کنیم. طرح جامع شهری زاهدان نیاز به بازآفرینی دارد تا با شاخص های بومی بتواند نیاز شهر را برطرف کند، نظام مهندسی می تواند در انسجام بیشتر این طرح کمک کند.

🔴مهندس موهبتی با اشاره به چالش های پیش روی پروژه گازرسانی اشاره کرد: باید برای برداشتن موانع اجرایی این پروژه بخصوص در حوزه ساختمان های مسکونی چاره جویی شود. 

📌نایب ریییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان: جذب سرمایه گذاری در حوزه پروژه های عمرانی، یکی از کلیدهای توسعه استان است

🔶دکتر مهدی اژدری نایب رییس سازمان نیز در ادامه گفت: جذب سرمایه گذاری در حوزه پروژه های عمرانی، یکی از کلیدهای توسعه استان است. وقتی صنعت ساختمان به حرکت بیاید، می تواند نزدیک به 300 عنوان شغلی ایجاد کند. صنعت ساختمان می تواند اثر بزرگی بر اشتغال زایی استان داشته باشد. 

در حوزه شهری بخصوص بافت فرسوده، نقاط خطرآفرین زیادی داریم که شناسایی و اصلاح آن ها بر عهده مسئولان شهری است، بازرسی از نقاط فرسوده شهری باید صورت گیرد چرا که پس از بروز هر حادثه ای متولیان شهری پاسخگویان اصلی هستند. دیدگاه های سازمان در خصوص اصلاح بافت فرسوده شهری، می تواند یاری گر شهرداری ها باشد.

 

📌عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: استاندار محترم به عنوان راس هرم مدیریتی استان انتظار می رود تا توجه ویژه به موضوعات شهری را در الویت های خود قرار دهد

✅مهندس مهدی شایان عضو هیات مدیره سازمان و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز وضعیت مدیریت شهری زاهدان را فاجعه بار خواند و بیان داشت، فضای شهری ما به هیچ عنوان نماینده شایستگی های مردم زاهدان نیست. متاسفانه شهرداران و شوراهای شهر نتوانسته اند سرمایه اجتماعی حاصل از صندوق های رای را به توسعه شهری تبدیل کنند و به نظر می رسد مدیریت شهری دچار فرسایش و کاهش اعتماد به نفس برای ایجاد تغییرات تاثیرگذار شده است. 

مهندس شایان در ادامه جلسه تاکید کرد که از شخص استاندار محترم به عنوان راس هرم مدیریتی استان انتظار می رود تا توجه ویژه به موضوعات شهری را در الویت های خود قرار دهد. 

 ✅وی کفت:نیروهای نخبه و متخصصان بومی استان در حوزه معماری و شهرسازی توانسته اند در عرصه ملی و حتی بین المللی بدرخشند اما سوال اینجاست که چرا در استان حضور آن ها چشم گیر نیست. 

✅مهندس شایان در پایان ذکر کرد: می توان گفت حلقه مفقوده نیروهای نخبه استان و حوزه های شهری، استانداری است و امیدواریم این موضوع در برنامه های آتی استانداری مورد توجه قرار گیرد. 

 

♦️مهندس ریگی دیگر عضو هیات مدیره نیز با اشاره به پروژه گازرسانی شهر زاهدان از لزوم تعامل شهرداری ها با نظام مهندسی ساختمان در حوزه مسائل گازرسانی صحبت کرد و بیان داشت در زاهدان همکاری خوبی در این زمینه شکل گرفته است اما در شهرستان ها باید هماهنگی بیشتری بین سازمان و شهرداری ها باشد. 

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با استفاده از تجربیات سایر استان ها تلاش کرده است نظارت بر پروژه گازرسانی منازل در شهر زاهدان را به بهترین شکل انجام دهد و در صورت عملیاتی شدن مبحث 22 می توان با نظارت های دوره ای از بروز بسیاری سوانح جلوگیری کرد. 

 

🌱در پایان این جلسه، دکتر نرماشیری با اهدای لوح سپاس، با حضور استاندار از تلاش های دکتر باقر کرد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و یکی از پیشکسوتان سازمان نظام مهندسی ساختمان، به پاس سال ها تلاش در زمینه پیشرفت عمرانی استان تقدیر نمود

اشتراک گذاری
تصاویر
  • استاندار سیستان و بلوچستان: هیچ سازمان غیر دولتی، به اندازه نظام مهندسی ساختمان موثر نیست
ثبت امتیاز