05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 مرداد 1395

  قطعنامه اجلاس نوزدهم هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان

امتیاز: Article Rating
به نام پروردگار هستی بخش
شکر و سپاس و منّت و عزت خدای را       پـروردگار خلـق و خـــداونـد کبــــریـا
دادار غیـب دان و نگــــه دار آسمــــان       رزّاق بنـــده پــرور و خــلاق رهنـــــما
سبحـان مَـن یُمیـتُ و یحیی و لا الــــه    الّا هــــو الـــذی خلــق الارض و السّمـا

نوزدهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان به دعوت آقای دکتر اکبر ترکان رئیس محترم شورای مرکزی دوره ششم و با حضور آقای دکتر عباس آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی ،  معاونین محترم و مدیران ستادی ، ریاست و تنی چند از اعضاء محترم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، جمعی از مقامات کشوری ، تمامی اعضاء هیأت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان ، مقامات شورای انتظامی ، جمعی از بازرسان ، معاونین محترم عمرانی استانداری ، مدیران کل راه و شهرسازی و شهرداران در روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم تیرماه 1395 خورشیدی در مرکز همایشهای بین المللی خلیج فارس در جزیره کیش برگزار گردید.
در اجـلاس مذکور علاوه بر مراسم افتتاحیه ، چهار نشست عمومی صورت گرفت و تصمیمات اجرایی لازم اتخاذ گردید. همچنین در پایان روز نخست ، انتخابات هفتمین دوره شورای مرکزی برگزار شد. در پایان روز دوم ، قطعنامه‌ای بدین شرح توسط شرکت کنندگان در اجلاس ، تصویب و صادر گردید:
1.با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام « اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل » لازم است تا موضوعاتی در حوزه صنعت ساختمان که معطوف به این نامگذاری می‌باشند شناسایی شده و  دیدگاههای کارشناسانه سازمان در اختیار دولت محترم قرار گیرد. شایسته است به موضوع اقتصاد ساختمان و تبدیل سرمایه‌ها به ثروت ملی عنایت خاصی مبذول گردد.

2.اجلاس نوزدهم از توجه وزیر محترم راه و شهرسازی نسبت به موضوع اخلاق حرفه‌ای و ابلاغ نظام نامه « رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان » قدر شناسی نموده و ترویج آن را مورد تأکید قرار می‌دهد. برگزاری سمینار و یا دوره‌های آموزشی توسط سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تحت عنوان « مصادیق رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان» نیز توصیه می‌گردد.

3.  در موضوع بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ، لازم است مواد 1، 2 و 3 قانون و نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان در توسعه ملی ، ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و حقوق بهره برداران ، مورد توجه قرار گیرد و چرخه صدورپروانه ساختمان تا پایانکار باید به گونه‌ای تعریف شود که سازمان نظام مهندسی ساختمان و دفاتر نمایندگی ، کنترل ظرفیت و صلاحیت حرفه‌ای مهندسان را مستقیماً انجام داده و همچنین بند 5 ماده 15 قانون ، موضوع نظارت سازمان بر حسن انجام خدمات مهندسی، تقویت گردد.

4.نظر به اهمیت موضوع مصرف انرژی در ساختمان ، از همه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان درخواست می‌شود تا با تشکیل کارگروهی دائمی با حضور کارشناسان بخشهای مرتبط با صنعت ساختمان در سطح استان ، اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را هماهنگ نموده و شورای مرکزی ، نقش ستادی خود را در انتقال تجربیات بین استانها ، ایفا نماید. شایسته است تا راهکار مناسب برای لحاظ نمودن برچسب انرژی از طریق شناسنامه فنی و ملکی نیز شناسایی شود.
5.به منظور اطمینان از ایمنی ، بهداشت ، بهره دهی مناسب ، آسایش و صرفه اقتصادی در ساختمانهای احداثی ، لازم است به همه مباحث مقررات ملی ساختمان و از جمله مباحث 3، 12، 19 و 22 توجه جدی صورت پذیرد و همه نهادها و سازمانهای مرتبط با صنعت ساختمان و از جمله سازمانهای نظام مهندسی ساختمان ، نسبت به ترویج و عملیاتی نمودن این مباحث و همچنین تدوین مباحث مورد نیاز از طریق مراجع ذیربط اهتمام ورزند.

6.با توجه به اهمیت موضوع آموزش و به روز رسانی و ارتقاء دانش مهندسان ، ضرورت دارد تا سازمانها به موجب ماده (15) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، نسبت به ایجاد پایگاه آموزشی اقدام نموده و شورای مرکزی نقش ستادی خود را در پیگیری و هماهنگی موضوع ایفا نماید. لازم است هیأت مدیره‌ها زمینه حضور مستمر اعضاء خود را در دوره‌های آموزشی و سمینارهای تخصصی فراهم نموده و در هنگام تمدید پروانه اشتغال سوابق و مستندات حضور آنان در دوره‌های آموزشی و یا سمینارهای سالیانه را مورد توجه قرار دهند.

7.امروزه نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی غیرقابل انکار است، از شورای مرکزی درخواست می‌شود تا زمینه ایجاد رسانه‌ای برای عموم مردم را فراهم نماید تا اصول و مقررات شهرسازی و همچنین تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان تدریجاً به مطالبات عمومی تبدیل شده و بدین طریق، ارتقاء و کیفیت ساخت و ساز حاصل آید. شایسته است به رابطه بین ساختمان و سلامت جسمی و روانی نیز توجه جدی مبذول گردد.

8.با توجه به تکرار حوادث و سوانح ساختمانی در سطح کشور اعم از حین ساخت و در حال بهره برداری، لازم است نسبت به رعایت استاندارد مصالح و همچنین جلوگیری از واردات مصالح نامرغوب به کشور، اقدامات جدی تری توسط مسئولین مربوطه صورت گرفته و اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان عملیاتی شود.
9.از شورای مرکزی درخواست می‌شود تا به جهت اهمیت موضوع ، با استفاده از امکانات موجود خود ، نسبت به ایجاد دفتر مطالعات آزمونهای ورود به حرفه اقدام نموده و ضمن نظرسنجی دائمی و آسیب شناسی آزمونهای جاری و همچنین آموزشهای کنونی ، راهکارهای اصلاحی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد. 

10.شایسته است سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان ، نسبت به ایجاد فرصتهای کسب تجربه حرفه‌ای در دوره سه ساله کارآموزی قبل از دریافت پروانه اشتغال را برای مهندسان فراهم نموده ، حاصل تجربیات خود را مستمراً در اختیار شورای مرکزی قرار دهند. شایسته است شورای مرکزی نظام نامه‌ای تحت عنوان « نظام نامه ورود به حرفه » تهیه و تدوین نماید.

11.کارفرمایان حق دارند از سوابق حرفه‌ای مهندسان اطلاع کافی داشته و پس از تحقیق و بررسی و کسب اطلاعات از طریق مالکان و بهره برداران ، نسبت به گزینش و انتخاب مهندسان مورد نیاز ، اقدام نمایند. سازمانهای نظام مهندسی ساختمان بایستی با محوریت شورای مرکزی « پایگاه اطلاعات کارنامه حرفه‌ای مهندسان » را ایجاد نموده و پس از دریافت حق عضویت سالیانه ، آن را به روز رسانی کنند و زمینه استفاده آن را برای عموم مردم فراهم سازند.

12.استقرار نظام تضمین جبران خسارت در صنعت ساختمان ، بخشی از حقوق بهره برداران است و ارتقاء کیفی ساخت و ساز را به همراه می‌آورد. هیأت عمومی انتظار دارد که شورای مرکزی سازمان از طریق وزارت راه و شهرسازی موضوع را پیگیری نماید تا در صورت امکان در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ گردد.

13.سیستم آموزشی کشور از مدرسه تا دانشگاه به گونه‌ای است که متناسب با نیازهای صنعت ساختمان نمی‌باشد. کشور، با جمعیت کثیر فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مواجه است در حالی که تکنسین فنی و همچنین کارگر ماهر به دشواری در دسترس قرار می گیرد. از شورای مرکزی درخواست می شود تا گزارش کارشناسانه‌ای در این خصوص تهیه نموده و به مجلس محترم شورای اسلامی و دولت محترم تقدیم گردد تا در صورت امکان در برنامه ششم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته و به گسترش آموزشهای فنی و حرفه‌ای عنایت بیشتری مبذول گردد.

14.هیأت عمومی ضمن تأئید مصوبات کمیسیون تبصره 2 ماده (7) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم اعطای پروانه اشتغال به کار مهندسی به فارغ‌التحصیلان کارشناسی ناپیوسته با کاردانی غیرمرتبط با رشته‌های 7 گانه نظام مهندسی ساختمان ، این اقدام را شایسته تقدیر دانسته و موکداً استمرار و ادامه قاطع این اقدام قانونی را خواستار است.

15.با توجه به ابهامات موجود در موضوع مدت زمان (دوره) مسئولیت حرفه‌ای مهندسان پس از اتمام عملیات ساختمانی ، ضرورت دارد تا شورای مرکزی به کمک وزارت راه و شهرسازی این نوع ابهامات را تعیین تکلیف نماید.

16.تسریع نسبت به تهیه و تنظیم نظام نامه‌هایی که به موجب بند «ف» ماده (114) اصلاحیه اخیر آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر عهده شورای مرکزی نهاده شده است مورد انتظار هیأت عمومی است.

17.تشکیل یک کارگروه دائمی در شورای مرکزی با هدف تعیین مبانی نرخ خدمات مهندسی و استخراج تعرفه‌های انواع خدمات مهندسی در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های حرفه‌ای مهندسان ، مورد درخواست هیأت عمومی است.

18.از شورای مرکزی درخواست می‌شود تا با استفاده از تجربیات استانهایی که در زمینه بیمه مسئولیت حرفه‌ای اعضاء خود فعالیت نموده‌اند و یا سایر نهادهای تخصصی ، موضوع بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان را پیگیری نموده و نسبت به یکپارچه سازی و ایجاد وحدت رویه در سطح تمام سازمانها اقدام نماید.

19.شایسته است تا شورای مرکزی از طریق مذاکره با وزارت دادگستری ، موضوع تشکیل محاکم اختصاصی در دادگستری برای رسیدگی به دعاوی حقوقی و جزایی در صنعت ساختمان را پیگیری نماید.

20.هیات عمومی همچون اجلاس گذشته بر ضرورت توسعه فعالیت‌های برون گرا و نیز صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی تاکید ورزیده و از شورای مرکزی درخواست می‌نماید تا نسبت به رفع موانع انجام خدمات مهندسی در خارج از کشور توسط اعضاء سازمان با هماهنگی وزارت راه و شهر سازی اقدام نماید .

21. هیات عمومی ضمن تقدیر از پیگیری شورای مرکزی و همچنین استانها به جهت عملیاتی نمودن برخی از عناوین برنامه‌های خط مشی مصوب اجلاس هفدهم، بر پیگیری شورا تا انجام تمامی برنامه‌های عملیاتی آن تاکید می‌نماید.

22. هیأت عمومی نوزدهم ، اختیار تعیین محل اجلاس هیأت عمومی بیستم را به شورای مرکزی دوره هفتم واگذار می‌نماید. ضمناً با توجه به اعلام آمادگی سازمان استان آذربایجان غربی، شورا در بررسی‌های خود جهت تعیین محل برگزاری اجلاس، استان مذکور را در اولویت قرار خواهد داد.

23. پیشنهادات گروهها، کمیسیونها و مستندات این قطعنامه ضمیمه گردیده است.
                                                                   به امید توفیق الهی 
                                                                      1395/04/27
لطفا برای دریافت فایل قطعنامه اجلاس نوزدهم هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان به لینک زیر مراجعه فرمایید:

اشتراک گذاری
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز