05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: یکشنبه 09 اسفند 1394

  رئیس نظام مهندسی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با اسکان نیوز:

امتیاز: Article Rating

در بازبینی پیش‌نویس نظامات اداری عجله می‌کنند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از اینکه در بازبینی پیش‌نویس آیین‌نامه نظام اداری کنترل مقررات ملی ساختمان عجله می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال 1374 تصویب شده، طبیعتا بعد از گذشت 20 سال نظامات اداری یا همان مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نیاز به بازنگری دارد.

کامبیز نرماشیری در گفت‌وگو با خبرنگار اسکان نیوز با بیان اینکه دلیل تعجیل در این بازنگری مشخص نیست، اظهار داشت: بازبینی نظامات اداری کنترل مقررات ملی ساختمان نیاز به بررسی بیشتری دارد. گرچه پیش‌نویس ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی حاصل تلاش کار تخصصی دست‌اندرکاران کمیته بازبینی پیش‌نویس آیین‌نامه نظام اداری کنترل مقررات ملی است؛ منتها نظرات نظامات مهندسی در این پیش‌نویس لحاظ نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: با توجه به اینکه در طی 20 سال گذشته سازمان‌های نظام مهندسی بار ساخت و ساز را به دوش کشیده‌اند طبیعتا با مشکلات این حوزه آشنایی کامل دارند ولذا اعمال نظرات نظامات مهندسی ساختمان می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

نرماشیری با اشاره به اینکه صرف‌نظر از مباحث صنفی، استفاده نظرات این سازمان می‌تواند در نهایت به نفع مالکان تمام شود، تصریح کرد: در حال حاضر دغدغه صنفی وجود ندارد و در نهایت منافع بهره‌برداران و کل جامعه در نظر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان بر این اعتقاد است که در این بازبینی اختیارات شهرداری برجسته‌تر شده در حالی که زیربنای لازم در این نهاد شهری وجود ندارد. این نسخه‌ای که برای شهرهای بزرگ همانند تهران، اصفهان، مشهد و... پیچیده شده را نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد.

این مسئول سازمانی با تاکید بر اینکه در بازبینی پیش‌نویس آیین‌نامه نظام اداری کنترل مقررات ملی ساختمان، بحث بومی‌سازی مغفول مانده است، اذعان داشت: به عنوان نمونه شهرهایی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارند که تنها 4 یا 5 مهندس شاغل دارند، حال اگر قرار باشد که مهندسان ناظر شاغل حذف بشوند در داخل این شهر هیچ مهندسی وجود نخواهد داشت که بتواند خدمت‌رسانی بکند.

وی همچنین یادآورشد: حتی در داخل شهرداری این شهرها نیروی فنی که بتواند کار کنترل و وظایفی که در داخل مبحث دوم دیده شده را انجام بدهد، وجود ندارد؛ قطعا وزارت کشور هم آگاه به این مهم است که در ابتدا باید زیرساخت‌های لازم را آماده نمایند.

نرماشیری در پایان خاطر نشان ساخت: مبحث دوم اتفاق بیفتد اما لازم است که نظرات کارشناسی نهادها و سازمان‌های دخیل در این امر، گرفته شود. اعضای کمیته بازبینی پیش‌نویس باید تعامل بیشتری با نظامات مهندسی داشته باشند و از تجربیات چندین ساله این سازمان استفاده کنند تا در نهایت کاری انجام بشود که به نفع مردم باشد و چیزی ابلاغ نشود که قابل اجرا نباشد یا مشکلات را چندین برابر کند.

اشتراک گذاری
ثبت امتیاز