05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 آبان 1393
برگزاری جلسه شهرداران و شورای فنی استان با حضور معاون عمرانی وزارت کشور

  برگزاری جلسه شهرداران و شورای فنی استان با حضور معاون عمرانی وزارت کشور

امتیاز: Article Rating
مهندس علی اوسط هاشمی استاندار سیستان در جلسه صبح چهارشنبه که با حضور شهرداران استان تشکیل گردید گفت: با توجه به منابع اندک درآمدی شهرداری ها و خشکسالی و بلایای طبیعی در 10 تا 15 سال گذشته باعث شده است که بافت شهری شایسته شهروندان نباشد.
استاندار سیستان و بلوچستان پیشنهاد داد که هفته ای به نام شهر و شهرداری نامگذاری شود تا مدیران و شهروندان را بیشتر متوجه زیست شهری کرده و نگاه آنان را نسبت به شهر و الزامات آن قوت ببخشیم. 
مهندس هاشمی با بیان اینکه 37 نقطه شهری استان سیستان و بلوچستان به علت قلت منابع از سرانه بسیار پایینی نسبت به دیگر استانهای کشور برخوردار هستند خواستار توجه بیشتر مسئولین وزارت کشور به این استان شد و گفت: اگر به عدالت اجتماعی می اندیشیم که از اصول درخشان اسلام است اقتضای آن توازن شهری است. 
استاندار سیستان و بلوچستان افزایش سهم شهرداریهای استان از مالیات را در بهبود کیفیت خدمات آنان به شهروندان موثر دانست و گفت: با توجه به تمرکز 85 درصد بودجه کشور در وزارتخانه ها و مرکز کشور مالیات طرحها و پروژه های بزرگ به حساب شهرداری تهران واریز می شود و سهم شهرداری های استان از مالیات بسیار اندک است. 
مهندس هاشمی اظهار داشت: در صورت صدور مجوز پرداخت مطالبات شهرداری های استان از ادارات و سازمانها از محل فروش سهام از سوی وزارت اقتصاد و دارایی بخشی از مشکلات شهرداری ها حل خواهد شد و این یک ضرورت برای استان است. 
وی افزود: هم اکنون توان شهرداری های ما حتی برای آسفالت خیابانها کم است و شهرهای ما بویژه مرکز استان از فضاهایی که لازمه انسان تنوع طلب و زیباجو است خالی و فاقد حداقل امکانات برای شهروندان هستند. 
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه معماری شهری ما نیازمند بازنگری است گفت: شهرهای ما رنگ و بوی محلی و ملی ندارند. در حالیکه معماری ایرانی از سرمایه های این کشور است و توجه گردشگران خارجی را به خود معطوف کرده است اما ما به آن توجه نداریم. 
وی افزود: کلیه نهادها و سازمانهای مرتبط از جمله شهرداری ها با کمک سازمان نظام مهندس و شورای عالی معماری کشور باید در طراحی اصولی که شهرها را نظام مند کنند به هم یاری برسانند تا از پراکندگی نگاه به مدیریت شهری فاصله بگیریم. 
مهندس هاشمی به ضرورت مشارکت دادن مردم در اداره شهرها پرداخت و گفت: پایداری و قوام و حیات نظام در گرو مشارکت مردم در اداره امور است و شهرداری ها می توانند با مردمداری به توسعه شهرها کمک کنند. و این امر مستلزم این است که باید غیرانتفاعی به مسایل شهری اندیشیده شود زیرا با رویکردهای انتفاعی نمی توان در شهر فعال عمل کرد و مردم را یار خود ساخت. 
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به موضوع حاشیه نشینی در شهرهای استان بیان داشت: حاشیه نشینی برای شهرهای ما یک آسییب جدی و تضییع کننده حقوق انسانی و رنج مردم است که بی عدالتی و بی توجهی ما را نشان می دهد و تا زمانی که حاشیه نشینی در شهرها وجود دارد قانونا و شرعا نمی توان به سراغ دیگر ضرورتهای شهری رفت. 
وی افزود: بسیاری از مردم حاشیه شهرها از حداقل امکانات مانند آب آشامیدنی مناسب و آسفالت و خدمات شهری محروم هستند. در شهرهای سیستان به دلیل بادهای 150 روزه کار کردن برای شهروندان رنج آور و شکننده است و این نوع مباحث باید در نگاه عالی و بودجه ای دیده شود. 
مهندس هاشمی همچنین تشکیل صندوق توسعه مشترک شهرداری ها را برای دسترسی شهرداری ها به وامهای ارزان و ارائه خدمات بیشتر به شهروندان ضروری خواند. 
گفتنی است در این همایش علاوه بر شهرداران استان سیستان و بلوچستان مهندس خندان دل معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور و دکتر باقر کرد معاون عمرانی استاندار و مهندس مالکی مدیر کل اداره راه و شهرسازی  و مهندس عبدالباسط بزرگ زاده رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و جمعی از مدیران شهری استان حضور داشتند. 
در جلسه عصر که باحضور اعضای شورای فنی استان تشکیل گردید چند دستگاه اجرایی استان به گزارش عملکرد پرداختند. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز به معرفی سازمان، عملکرد آماری و نیز ظرفیت‌های سازمان برای ارائه خدمات مهندسی استان پرداخت. مهندس بزرگ‌زاده گفت: با تمامی اعضای شورای فنی در جهت تعامل و تفاهم برای خدمت‌رسانی بیشتر توسط مجموعه بزرگ نظام مهندسی ارتباط داریم و در حال شناسایی موارد بیشتر در حوزه‌های مشترک هستیم. معتقدیم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هم در رشته‌های مرتبط با شهر و ساختمان و اقدامات عمرانی و هم در حوزه کارشناسی فنی، طرح، نظارت و اجرای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی و نیز آموزش و پژوهش و تولید مصالح و ارائه خدمات مهندسی توان و ظرفیت دارد. مجموعه دولت و دستگاه‌ای اجرایی استان می‌بایست از این توان در جهت اهداف اجرایی استفاده کنند. 

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
اشتراک گذاری
تصاویر
  • برگزاری جلسه شهرداران و شورای فنی استان با حضور معاون عمرانی وزارت کشور
ثبت امتیاز