05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: دوشنبه 13 آبان 1392
حمیدرضا پشنگ:در اجرای قانون مشکلاتی از قبل وجود داشته است

  حمیدرضا پشنگ:در اجرای قانون مشکلاتی از قبل وجود داشته است

امتیاز: Article Rating
حمیدرضا پشنگ در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان که یک فوریت آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است گفت:  در اجرای قانون مشکلاتی از قبل وجود داشته است.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ما  ، با اشاره به ساخت و سازهای بی رویه ای که در بخشهای مختلف ساختمان سازی انجام می شود گفت: بسیاری از ساخت و سازهایی که انجام می شود، به صورت سلیقه ای است و نظارت درستی بر آن انجام نمی شود، بنا بر این ساختمان سازی را در کشور با مشکل رو به رو کرده است.
عضو کمییسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما یکی از کشورهای پر حادثه جهان است گفت: ایران بر روی نوار زلزله قرار دارد و زلزله هایی که در گذشته با ریشتر بالا اتفاق افتاده نشان می دهد که ایران کشوری زلزله خیز است. بنا بر این باید نهایت دقت را هنگام ساخت و ساز داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای مقابله با این خطرات احتمالی، رعایت آیین نامه ساخت و ساز در تمامی بخشهای روستا، شهر و کلانشهرهاست گفت: متولیان امر ساخت و ساز به خصوص اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی احساس مسوولیت کردند و این نگرانی مطرح شد که اگر نظارت درست و حساب شده ای درکار ساخت و ساز نباشد، آثار و تبعاتش به گونه ای است که غیر قابل جبران است.
پشنگ با یادآوری زلزله هایی که در چند سال گذشته ایران اسلامی را داغدار کرده است گفت: در بحث حوادث غیر مترقبه به خصوص زلزله همواره در معرض تهدید جدی بوده ایم و معلوم نیست چه موقع در کدام نقطه از کشورمان زلزله واقع خواهد شد. بنا بر این باید آمادگی کامل داشته باشیم و این آمادگی نیاز به پیشگیری دارد و یکی از راههای پیشگیری ساختن ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله است.
وی از مردم خواست تا به صورت دقیق به ساخت و سازهایی که در شهر تهران انجام می شود،  نگاه کنند و گفت: در هر کوچه یا خیابانی که عبور می کنید، ببینید که ساختمانها به چه شکلی ساخت و ساز می شود. امروزه هیچ نظم و ترتیبی در ساخت وجود ندارد و سلیقه جای خود را به قانون و منطق داده است.
نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر نظارت بر ساخت و ساز نباشد، وضعیت از این هم بدتر می شود گفت: از سوی دیگر اگر نظارت بر ساخت و ساز باشد و به خصوص پیمانکار و صاحب کار متعهد بشوند که حتما از مهندس مجری در ساخت و ساز استفاده شود، می توانیم مانع بسیاری از عواقبی بشویم که از نبود نظارت گریبان ساختمان های کشور را گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه نظارت باعث می شود عواقب خطرناکی که ساخت و ساز سلیقه ای به دنبال خواهد داشت، به حداقل ممکن کاهش پیدا کند گفت: مردم باید بدانند مسکن چیزی است که باید امنیت کامل را برای خانوارها برقرار کند. بنا بر این خواسته هر خانواده در هر نقطه از کشور این است که از هر خانه ای استفاده می کند، بدون عواقب احتمالی در ساده ترین حوادث باشد، تا چه برسد به زلزله های شدید و حودث جدی دیگر.
وی در پاسخ به اینکه یکی از اشکالات قانون از جمله قانون نظام مهندسی ساختمان این بوده که قانون اجرا نمی شود. با توجه به این مواردی که یادآور شدید، چرا قانون نظام مهندسی به درستی اجرا نمی شود گفت: بحث ما بر سر این است که وقتی نظارت درستی باشد و تعهدات پیمانکار و کارفرما هنگام ساخت به گونه ای باشد که بتوانند آنها را عملی کنند، بسیاری از مشکلات حل می شود. به همین دلیل به سوی اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان حرکت کردیم تا اشکالات احتمالی را به حداقل ممکن کاهش بدهیم.
پشنگ با تاکید بر اینکه یکی از دلایل قانون گریزی و عدم رعایت آیین نامه ها، معمولا اشکالاتی است که در قوانین کلی به چشم می خورد گفت: مثلا یکی از این کلی نگری ها در بحث مصالح ساختمانی است. امروزه مصالح ساختمانی به دلایل گوناگون افزایش قیمت داشته اند و معمولا آنهایی که از لحاظ اخلاقی تعهدی نداشته اند و هم از لحاظ مالی مشکل داشته باشند، می خواهند از مصالح مورد نیاز ساختمان به نوعی کم بگذارند تا گرانی مصالح باعث کاهش سود آنها نشود. تصور کنید که همین یک عامل بزرگ و مهم باعث می شود که افراد به سمت و سوی زیان زدن به ساختمان در حال ساخت حرکت کنند.
وی تاکید کرد: البته یکی از راهکارها هم این است که بتوانیم مصالح مرغوب و مناسب با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بدهیم تا آنها مجبور به کم کاری هنگام ساخت نشوند. از سوی دیگر باید برای بخش خصوصی و پیمانکاران امنیت سرمایه گذاری باشد، باید ثبات قیمتی هم در مصالح و هم در فروش ساختمان باشد تا مردم به سمت اطاعت از قانون حرکت کنند.
پشنگ در پاسخ به اینکه چگونه می خواهید با این قانون گریزی ها در ساخت و ساز مقابله کنید و آیا بنا دارید در اصلاحیه جدید به سازمان نظام مهندسی ساختمان قدرت بدهید گفت: رعایت اصول کاری و تعهد به ساخت و ساز و کم نگذاشتن و کم کاری نکردن باید فرهنگ بشود و با زور و تهدید کاری از پیش نمی رود.
وی با تاکید بر اینکه فرض کنید قانون را هم به صورت تهدیدی تنظیم کردیم، اگر نتیجه نگرفتیم آنگاه چه کار باید بکنیم گفت: شاید عده ای تصور کنند که باید قانون به صورت تعزیراتی سفت و سخت گرفته شود و ما نیز این کار را انجام دادیم، اما بحث بر سر ا ین است که باید شرایط لازم را نیز برای اجرای قانون فراهم کنیم.
عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه وجد قانون سفت و سخت نیاز است گفت: مهمتر آن است که  حتی در قالب قانون به سمت و سویی برویم تا ساخت وساز منطقی و اصولی فرهنگ سازی بشود و رعایت موارد قانونی را خود مردم، صاحب کار، کارفرما و پیمانکار در واقع جزو وظایف شان بدانند.
پشنگ با تاکید براینکه قدرت قانون و برخورد با متخلف یک بحث جداگانه است که البته باید هم باشد گفت: الان مساله ای که در کشور ما رواج دارد، نبود سلامت در خیلی از دستگاه هایی است که باید قوانین نظارتی را انجام بدهند. آنگاه با این متخلفان چگونه می خواهیم برخورد کنیم. به همین دلیل است که بر فرهنگ سازی اصرار دارم و حتی معتقد هستم که می توان فرهنگ را در قانون هم گنجاند. 

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان
اشتراک گذاری
تصاویر
  • حمیدرضا پشنگ:در اجرای قانون مشکلاتی از قبل وجود داشته است
ثبت امتیاز