05433449891-3زاهدان - خیابان دانشگاه - دانشگاه 57pishkhan.sbceo.ir
خبرها
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 مهر 1389

  نامه ریاست سازمان به معاونت محترم امور عمرانی استانداری

امتیاز: Article Rating
جناب آقای دکتر صفدری
معاونت محترم امور عمرانی استانداری

 با سلام
احتراماً باستحضار میرساند براساس ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ماه 1374 مجلس محترم شورای اسلامی اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به امور فنی در بخش های ساختمان و شهرسازی  مستلزم داشتن صلاحیت حرفه ای است و در بند 7 ماده 2 قانون ، وضع مقررات ملی ساختمان بمنظور اطمینان از ایمنی ، بهداشت ، بهره دهی مناسب ، آسایش و صرفه اقتصادی و اجراء و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره برداران از ساختمان ها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و حفظ و افزایش بهره وری منابع  مواد و انرژی و سرمایه های ملی انجام پذیرفته است .
براساس مواد 30 قانون ، شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان ، شهرک سازی و شهرسازی و سایر مجوزهای شروع عملیات ساختمان و کنترل و نظارت بر این گونه طرحها برای صدور پروانه و سایر مجوزها تنها نقشه هایی را خواهند پذیرفت که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده پروانه اشتغال به کار و در حدود صلاحیت مربوطه امضاء شده باشد و برای انجام فعالیت های کنترل و نظارت از خدمت این اشخاص در حدود صلاحیت مربوط استفاده خواهند نمود .
و براساس ماده 34 قانون ، شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی ، مجریان ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی ، صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان در شهرها ، شهرکها و شهرستانها و سایر نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت نمایند . عدم رعایت مقررات  یاد شده و ضوابط و مقررات شهرسازی تخلف از این قانون محسوب می شود .
بعضاً مشاهده می گردد مالکین بدون دریافت پروانه ساختمان اقدام به ساخت و ساز نموده و یا در اجرای کار مرتکب تخلف می شوند و یا بدون هماهنگی سازمان پروانه ساختمان دریافت می دارند و در پایان با ارجاع پرونده  به کمیسیون ماده 100 و پرداخت جریمه پایان کار دریافت می دارند بدون آنکه ساختمان از نظر استحکام و امور فنی و شهرسازی مورد تأیید سازمان نظام مهندسی قرار گیرد و این نقض آشکار مقررات ملی ساختمان است .
و عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و الزامات فنی و نکات اجرایی مهندسی و بی توجهی به رعایت اصول معماری و شهرسازی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره شهرها و سرمایه های ملی و حقوق مردم وارد می نماید .
لذاء خواهشمند است دستور فرمائید شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان با رعایت مواد 4 و 30 و 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از اجرای کامل مقررات ملی ساختمان بعنوان یک وظیفه قانونی و ملی حمایت نمایند تا با احداث ساختمانهای ایمن و استاندارد و منطبق با مقررات ملی ساختمان ضمن حمایت از حقوق مردم بعنوان بهره برداران از آثار زیانبار ساخت و سازهای غیر اصولی در آینده جلوگیری بعمل آید .

                
رسول بیجار
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان
استان سیستان و بلوچستان


اشتراک گذاری
ثبت امتیاز